"Trzeba mieć wytrwałość i wiarę w siebie. 

Trzeba wierzyć, że człowiek jest do czegoś

zdolny i osiągnąć to za wszelką cenę."

Maria Skłodowska-Curie


integracja


,,Każdy człowiek ma prawo do miejsca

w społeczeństwie i do osobistego szczęścia”

                                                                                                                      M. Grzegorzewska   

 

            Od wielu lat nasza szkoła pracuje w oparciu o ideę integracji. Polega ona na tym, że w tej samej klasie uczą się dzieci niepełnosprawne i ich pełnosprawni rówieśnicy. Razem spędzają przerwy, korzystają ze świetlicy szkolnej, uczestniczą  w zajęciach pozalekcyjnych, wycieczkach oraz imprezach kulturalno – oświatowych.
 

Korzyści z integracji:
  • brak podziału uczniów na pełnosprawnych i niepełnosprawnych,
  •  poczucie bezpieczeństwa dla każdego ucznia,
  • dostrzeganie w każdym dziecku zdolności i rozwijanie ich,
  • bliska współpraca z rodzicami,
  • wiara w możliwości dziecka,
  • rozwój tolerancji i akceptacji,
  • wzajemna akceptacja,
  • zanik niezdrowej rywalizacji,
  • rozwój pozytywnych postawy i więzi psychospołeczne tj. tolerancji, życzliwości, chęci niesienia pomocy, ufności, zaradności, wiary w to, że wszyscy ludzie mają takie same prawa,
  • rozwój samodzielności ucznia,
  • poszukiwanie nowych form i metod pracy,
  • dostosowanie wymagań do indywidualnych możliwości dziecka,
  • przezwyciężanie trudności,
  • brak izolacji społecznej,
  • radość „dawania”,
  • przełamanie stereotypów dotyczących podejścia do kształcenia dziecka niepełnosprawnego.
INTEGRACJA  W SZKOLE
  • Uczniowie niepełnosprawni zyskują możliwość nauki w zwykłej szkole, nawiązania przyjaźni ze sprawnymi rówieśnikami, zdobycia doświadczeń w naturalnym środowisku szkolnym, uczą się akceptować swoją inność i radzić sobie z trudnościami codziennego życia. Wspólna przebywanie ze sprawnymi rówieśnikami daje motywację do pokonywania barier.
  • Sprawni uczniowie zyskują możliwość nauki i zabawy z niepełnosprawnymi rówieśnikami, uczą się akceptacji cudzej i własnej inności, wrażliwości, empatii, sposobów pomocy niepełnosprawnym i dostrzegania w niepełnosprawnych ich zalet i walorów. Uczą się od niepełnosprawnych kolegów wytrwałości, cierpliwości, szacunku do życia i poszanowania zdrowia.
  • Nauczyciele wzbogacają swój warsztat szukając rozwiązań w pracy z uczniem niepełnosprawnym, zdobywają nowe doświadczenia, stają się wrażliwszymi, cierpliwszymi i bardziej wyrozumiałymi ludźmi.
  • Rodzice uczniów zarówno jednych jak i drugich mają szansę poznania wzajemnie swoich problemów, radości i smutków. Zyskują większą wrażliwość na cudze potrzeby i akceptację cudzej inności.
 
ORGANIZACJA  PRACY  W KLASACH INTEGRACYJNYCH:
  • W klasie integracyjnej realizowany jest taki sam program nauczania szkoły masowej, jak w każdej innej, równoległej klasie, realizuje się tu podstawę programową kształcenia ogólnego. Uczniowie pracują w oparciu o obowiązujące w szkole podręczniki. Ilość godzin dydaktycznych jest taka sama, jak w pozostałych klasach na danym poziomie edukacyjnym.
  • W przypadku dzieci niepełnosprawnych rozkład tego programu jest odpowiednio przygotowany oraz na bieżąco modyfikowany. W ten sposób realizowane treści są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci niepełnosprawnych.
  • W nauczaniu integracyjnym wszyscy uczniowie pracują na lekcji opierając się na tym samym temacie, ale w stopniu zależnym od własnych możliwości intelektualnych, współtworząc tę samą jednostkę lekcyjną.
  • Liczba uczniów w klasie integracyjnej wynosi od 15 do 20, w tym 3 do 5 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
  • W klasie integracyjnej pracuje dwóch pedagogów – nauczyciel przedmiotu i nauczyciel ze specjalnym przygotowanie pedagogicznym.
  • Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mają dodatkowe zajęcia. W naszej szkole proces nauczania i wychowania uczniów niepełnosprawnych oraz zdrowych z określonymi dysfunkcjami wspierają następujące formy:
    - zajęcia rewalidacyjne
    - zajęcia korekcyjno – kompensacyjne,
    - logopedia,
    - zajęcia z psychologiem, pedagogiem,
    - zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne,
    - zajęcia metodą Warnkego,
    - zajęcia metodą Tomatisa.
 
 
 
 
DLACZEGO  WARTO  WYBRAĆ  KLASĘ INTEGRACYJNĄ?
 
Wybór odpowiedniej klasy to niezwykle trudna decyzja dla wszystkich rodziców. Niewątpliwymi zaletami kształcenia integracyjnego są:
  • zaspokojenie indywidualnych potrzeb społecznych i edukacyjnych każdego dziecka,
  • zapewnienie każdemu dziecku poczucia bezpieczeństwa i akceptacji,
  • kształtowanie pozytywnych cech osobowości,
  • kształtowanie samodzielności uczniów niepełnosprawnych,
  • przygotowanie dzieci niepełnosprawnych do życia w społeczeństwie,
  • opieka dwóch pedagogów,
  • mała liczebność grupy,
  • kontakt dzieci zdrowych z ich niepełnosprawnymi kolegami wzmacniający poczucie tolerancji dla cudzej odmienności i niedoskonałości.
Rodzice decydujący się na wybór klasy integracyjnej dla swojego dziecka powinni pamiętać, najważniejszym celem klasy jest wspólna nauka i zabawa, która uwrażliwia dzieci zdrowe na potrzeby niepełnosprawnych rówieśników, uczy umiejętności akceptacji innych, często odmiennych zachowań i niesienia pomocy w różnych sytuacjach. Wszystkie wartości, jakie uda nam się wpoić w dzieciństwie z pewnością zaowocują w przyszłości.
 
SYSTEM OCENIANIA W KLASACH INTEGRACYJNYCH:
  • System oceniania w klasach integracyjnych jest spójny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
  • Nauczyciele uczący w klasach integracyjnych są zobowiązani do dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom, wynikającym z programu nauczania.
  • Oceniając uczniów z orzeczeniami nauczyciele uwzględniają nade wszystko postępy poszczególnych uczniów oraz biorą pod uwagę wkładany wysiłek i stopień wywiązywania się z obowiązków szkolnych.
 
            Integracja jest skomplikowanym, czasochłonnym procesem, który pociąga za sobą niejednokrotnie szereg rozmaitych trudności związanych zarówno z edukacją i wychowaniem oraz z przygotowaniem technicznym budynku. Trudności te zainspirowały wiele zmian w placówce: stopniowo zlikwidowano bariery architektoniczne, dostosowano sanitariaty do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, stworzono gabinety do rewalidacji indywidualnej, rehabilitacji, logopedii, wyposażając je w odpowiednie sprzęty i pomoce dydaktyczne. Ponadto nasza szkoła dysponuje windą, z której korzystać mogą osoby niepełnosprawne ruchowo. Rozwój działalności integracyjnej w naszej szkole pociąga za sobą konieczność ciągłego doskonalenia umiejętności nauczycieli w dziedzinie pracy z uczniami o różnorodnych potrzebach edukacyjnych. Nasza placówka oferuje wykwalifikowaną kadrę i szeroko rozumianą pomoc psychologiczno – pedagogiczną. Z każdym rokiem przybywają nowi uczniowie, którzy są dla nas wyzwaniem i obiektem troski. Ich zwiększająca się liczba motywuje nas i powoduje, że podnosimy swoje kwalifikacje poprzez udział w szkoleniach i kursach, podejmując studia podyplomowe. 
 
 
 
☺SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO NASZEJ SZKOŁY☺
 

 

 

 

Zachęcamy także, do zapoznania się z historią integracji w Naszej Szkole!

 

 

 



Ostatnie zdjęcia


       

Ostatnie aktualności

'Wierszyki - trzeszczyki' konkurs międzyświetlicowy
W piątek w Szkole Podstawowej nr 11 odbył się Międzyświetlicowy Konkurs…

Konkurs międzyświetlicowy - wyniki
W międzyświetlicowym konkursie plastycznym pt.: "Mój przyjaciel miś w podróży po…

Brawo Natalia
 W czwartek 7.12.17r Natalia Kasprzyk, uczennica klasy piątej naszej szkoły wzięła…

więcej »

Współpracujemy z:

Szkoła Podstawowa nr 6 im. Marii Skłodowskiej-Curie w katalogu Gwiazdor

Innowacje:

Matematyczne granie - myśl logicznie, licz praktycznie

Urodzeni pod gwiazdami

Let’s speak English